tel. 632461281
email: szkola@spradolina.pl
logowanie do poczty
>>> 2025-02-20 --> id: 1032
W ramach realizacji programu "Szkoła Promująca Zdrowie" odwiedził nas dzisiaj trener personalny pan Bartosz Pluciński z "Kuźni Sylwetki", który jest również ambasadorem firmy "Kupiec". Pan Bartosz opowiedział uczniom, jak prowadzić zdrowy styl życia, jakie produkty są ważne w codziennej, zbilansowanej diecie. Celem spotkania było zwrócenie uwagi na prawidłowe odżywianie się oraz zdrowy styl życia. Uczniowie dowiedzieli się jak duże znaczenie ma picie wody oraz jakie szkody w naszym organizmie wyrządza nadmierne spożycie soli i cukru. Prelegent wytłumaczył również, jak ważną rolę w naszej diecie odgrywają warzywa i owoce, które powinny być składnikiem każdego posiłku.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w spotkaniu, zadawali mnóstwo interesujących pytań. Cała społeczność szkolna wzięła udział w krótkiej aktywności fizycznej prowadzonej przez pana Bartosza. Były też zabawy z maskotką Waflem, a na koniec spotkania każdy otrzymał małą przekąskę z firmy „Kupiec”.
W ramach kształcenia orientacji zawodowej uczniowie mieli okazję poznać zawód trenera personalnego.
Składamy serdeczne podziękowania panu Bartoszowi za przyjęcie zaproszenia. Mamy nadzieję, że wiedza zdobyta podczas prelekcji pomoże naszym uczniom wyeliminować błędy w sposobie żywienia, co pozytywnie wpłynie na ich zdrowie.
Bernadeta Kucharska
>>> 2025-02-19 --> id: 1028
Z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego został zorganizowany Dzień Pisarza. Chętni uczniowie mogli napisać swój wiersz lub krótkie opowiadanie. Tematem przewodnim była miłość oraz przyjaźń.
Nagrodę ufundowaną przez SU otrzymała Amelka Olszewska z kl.1 za wiersz "Brat i siostra".
Gratulujemy!
Samorząd Uczniowski
>>> 2025-02-13 --> id: 1025
Kolejna edycja gminnych eliminacji konkursu pożarniczego, w którym wzięły także udział uczennice naszej szkoły: Wiktoria Urbańska, Zuzanna Kurleto i Dominika Grzesiak z klasy VIII, za nami. Odbył się on w murach Szkoły Podstawowej w Przyjmie pod patronatem burmistrza Goliny pana Mirosława Durczyńskiego. Konkurs polegał na rozwiązaniu testu składającego się z 20 pytań zamkniętych dotyczących m.in. bezpieczeństwa i pierwszej pomocy oraz wyposażenia pożarniczego. Najwięcej punktów z naszej szkoły zdobyła Dominika Grzesiak. Uczennice obejrzały także pokaz przygotowany przez strażaków z Przyjmy. Za udział w konkursie otrzymały pamiątkowe dyplomy i słodkie upominki.
Agnieszka Waliniak
>>> 2025-02-11 --> id: 1024
W dniu 11 lutego przypada Dzień Bezpiecznego Internetu, jednak obchody tego dnia
w całym kraju trwają od początku lutego, stąd też w dniu 4.02.2025 r. uczniowie klasy VII i VIII w Domu Kultury w Koninie obejrzeli spektakl profilaktyczny „Serce z Internetu” w wykonaniu zespołu Poznańskiego Teatru Aktora.
„Serce z Internetu” to historia Julii, która zakochała się w Kamilu, z którym utrzymywała kontakt tylko przez Internet na tzw. Avatar Chacie. Długie, miłe rozmowy o „wszystkim” utwierdziły dziewczynę w przekonaniu, że znalazła swoją „drugą połówkę”. Kiedy w końcu doszło do realnego spotkania nastolatków, randka skończyła się zerwaniem znajomości. Kamil okazał się internetowym podrywaczem i wyraźnie pokazał, że nie jest zainteresowany Julią, ponieważ według niego dziewczyna nie okazała się tak atrakcyjna, jak sobie wyobrażał. Spotkanie dziewczyny i chłopaka zakończyło się kłótnią, która stała się początkiem do dalszych wydarzeń. Kamil podstępnie zaczął rejestrować Julię w obrębie jej prywatności
i zagroził dziewczynie, że udostępni plik z nagraniem na portalach społecznościowych. Załamana Julia myśli o samobójstwie, lecz nieoczekiwanie otrzymuje pomoc i wsparcie od skromnego chłopaka. Historia kończy się szczęśliwie.
Przedstawienie, na przykładzie młodej dziewczyny ukazało współczesne problemy nastolatków i skłoniło młodzież do refleksji oraz zachęciło do ostrożnego, a przede wszystkim rozważnego korzystania z Internetu, w tym zawierania znajomości.
Profilaktyczne przesłanie spektaklu wzbogaciły fragmenty „Małego Księcia”, wiersze Szymborskiej i Herberta.
Spektakl zawierał profilaktykę problemów związanych z cyberzagrożeniami, takimi jak: cyberbulling, grooming, stalking, seksting, kradzież tożsamości.
Bernadeta Kucharska
>>> 2025-02-11 --> id: 1027
"Babciu oraz dziadku, bardzo was kochamy!
Za to, że jesteście, za to że was mamy!
Dziś przed wami tu stoimy i powiedzieć jedno chcemy,
Że za wszystko babciu, dziadku, szczerze dzisiaj dziękujemy!"
Babcia i Dziadek to słowa, które każdemu dziecku kojarzą się z ciepłem, miłością i wszystkim, co dobre. Dlatego dziś dzieci z klas I- III i Oddziałów Przedszkolnych gościły swoje Babcie oraz Dziadków na uroczystości z tej okazji. Wszyscy z niecierpliwością wyczekiwali zaproszonych gości, nie mogąc się doczekać, kiedy zapukają do drzwi naszej szkoły.
Licznie przybyli: Babcie i Dziadkowie, mieli okazję podziwiać swoje wnuczęta w specjalnie dla nich przygotowanym programie artystycznym. Klasy I- III przygotowały montaż słowno - muzyczny zatytułowany " Za co kochamy babcię i dziadka?", zaśpiewały piosenkę "Poleczka dla babci i dziadka", natomiast dzieci z przedszkola i Zerówki przygotowały taniec pt.: "Babciu , dziadku tańczę twista".
Dzieci wykonały także własnoręcznie prezenty, którymi obdarowały swoich dziadków po zakończonych występach, a rodzice postarali się o zorganizowanie słodkiego poczęstunku.
Mamy nadzieję, że dzisiejsza uroczystość zapadnie na długo w sercach naszych szanownych gości.
Barbara Jarońska
>>> 2025-01-31 --> id: 1023
W dniu 17 stycznia 2025 roku w naszej szkole odbyła się zabawa karnawałowa pod hasłem „Z całych sił zdrowo żyj!”, która była podsumowaniem działań profilaktycznych prowadzonych w naszej szkole w I półroczu.
Imprezę rozpoczęła Dyrektor szkoły pani Alina Kozłowska wraz z zaproszonym gościem z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych panem Tomaszem Majewskim. Celem wydarzenia było kultywowanie tradycji szkoły, budowanie przyjaznych relacji między uczniami oraz integracja społeczności szkolnej.
Tego dnia sala gimnastyczna wyglądała zupełnie inaczej niż zwykle – zamieniła się
w sale balową, a to za sprawą pięknej dekoracji i kolorowych balonów oraz szybko zapełniła się miłośnikami tańca i dobrej zabawy w pięknych strojach karnawałowych. Stroje były barwne, oddawały nawet najdrobniejsze szczegóły wybranej postaci.
Były korowody, kółeczka i tańce w parach. Nad muzyczną oprawą imprezy czuwał Samorząd Uczniowski, a w rolę DJ-ów wcielili się nauczyciele: pani Marta Pawlaczyk i pan Michał Witkowski.
Podczas zabawy karnawałowej można było wziąć udział w wielu zabawach, a także wygrać ciekawy gadżet w loterii fantowej lub kupić zdrową przekąskę. Wszyscy bawili się znakomicie, bo humor dopisywał zarówno dzieciom, wychowawcom, jak i rodzicom. Tegoroczna zabawa karnawałowa w naszej szkole należała do udanych. Wszyscy byli zmęczeni tańcami, ale zadowoleni.
Za dofinansowanie do zabawy karnawałowej serdecznie dziękujemy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Serdeczne podziękowania składamy Radzie Rodziców za ufundowanie pizzy dla dzieci.
Bernadeta Kucharska
O SZKOLE - PRACOWNICY SZKOŁY
mgr Alina Kozłowska
Zenona Borecka - nauczyciel języka polskiego
Barbara Jarońska - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i religii
Jarosław Kadłubek - psycholog szkolny
Jan Kasprzak - nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa i wiedzy o społeczeństwie
Agnieszka Kołodziejczak - -nauczyciel wychowania przedszkolnego (5-,6-latki), opiekun świetlicy szkolnej
Marta Kołodziejczak - nauczyciel języka angielskiego,informatyki,wychowania do życia w rodzinie
Alina Kozłowska - nauczyciel przyrody i geografii
Joanna Kryszak - nauczyciel matematyki
Bernadeta Kucharska - pedagog szkolny, pedagog specjalny, opiekun świetlicy szkolnej, nauczyciel doradztwa zawodowego
Karolina Kulczak - nauczyciel historii
Magdalena Lewartowska - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, bibliotekarz
Magdalena Mielcarek-Mirek - nauczyciel języka niemieckiego
Emilia Napierała - nauczyciel wychowania przedszkolnego (3-,4-, latki) i plastyki
Aneta Nowak – nauczyciel chemii
Marta Pawlaczyk – nauczyciel języka angielskiego i techniki
Paulina Siepielska - nauczyciel fizyki, nauczyciel współorganizujący proces kształcenia
Agnieszka Sołtysiak - nauczyciel biologii
Agnieszka Waliniak - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, muzyki, logopeda szkolny
Michał Witkowski - nauczyciel wychowania fizycznego
Paulina Kosińska
Kamil Dulcyt
Wioletta Kamińska
Magdalena Kalecka
Anna Radniecka
Ewa Wojciechowska
Edyta Wróbel
O SZKOLE - RADA RODZICÓW
Przewodnicząca - Edyta Czerniak
Zastępca przewodniczącej- Aleksandra Gauza
Sekretarz - Justyna Jabłońska
Skarbnik - Małgorzata Nawrock
Komisja Rewizyjna - Marta Olszewska, Anna Karnafel, Łukasz Żabierek
O SZKOLE - SAMORZĄD UCZNIOWSKI 2024/2025
Dominika Grzesiak - przewodniczący
Zuzanna Kurleto - zastępca
Lena Szczap - skarbnik
Jan Grzesiak, Nadia Kasprzyk, Kubacki Jakub, Vanessa Laskowska, Jakub Szatkowski, Amelia Szwacińska, Michalina Szymczak, Oliwia Śrutowska, Nikodem Urbaniak, Wiktoria Urbańska, Weronika Żabierek - Członkowie Samorządu Uczniowskiego
Marta Kołodziejczak - opiekun SU
Michał Witkowski - opiekun SU
O SZKOLE - HISTORIA SZKOŁY
Historia Szkoły Podstawowej w Radolinie sięga roku 1904. Prawo do nauki miały dzieci posiadaczy nieruchomości rolnych. Szkoła realizowała program czterech klas, językiem wykładowym był język rosyjski. Języka polskiego nauczano jako jednego z przedmiotów. Do szkoły uczęszczało wówczas 50 - 70 dzieci, nauka trwała od października do wiosny. Obowiązku szkolnego nie było, do szkoły chodziły dzieci starsze. W czasie I wojny światowej szkoła była czynna, nauka odbywała się w języku polskim i była odpłatna. Do obwodu szkolnego należały takie miejscowości jak: Radolina, Sługocinek, Barbarka, Chrusty, Zalesie, Wilczna, Bobrowo i Myślibórz. W 1920 roku szkołę przeorganizowano na dwuklasówkę, liczba dzieci dochodziła do 250, a uczyło 4 nauczycieli. W czasie II wojny światowej szkoła czynna była tylko 5 miesięcy, po czym została zamknięta, a biblioteka szkona, pomoce naukowe, sprzęt prawdopodobnie zniszczono i spalono. 13 lutego 1945 szkoła wznowiła działalność. Sytuacja była trudna, dzieci było dużo. W szkole uczyło się wówczas około 200 dzieci, w klasach było po 45 uczniów. Wieczorem nauczyciele pracowali z dorosłymi, aby likwidować analfabetyzm. Kolejne lata szkolne wymagały dużego wysiłku, aby obowiązkiem szkolnym objąć wszystkie dzieci. Nauka odbywała się w prywatnych izbach rozmieszczonych w dużych odległościach od siebie. Potrzeba budowy szkoły była coraz bardziej odczuwalna. Kierownik szkoły pan Wincenty Banaś namawiał miejscową ludność, aby coś w tym kierunku czyniła. Społeczeństwo rozumiało potrzebę budowy szkoły. 3 lutego 1957 roku odbyło się zebranie rodzicielskie, na którym powołano Komitet Budowy Szkoły i zaczęły rosnąć mury nowego budynku. W sierpniu 1959 roku odbyła się uroczystość wmurowania aktu erekcyjnego. Dzięki zaangażowaniu całego społeczeństwa budowa trwała krótko, bo już 1 maja 1960 roku odbyło się otwarcie nowej szkoły - POMNIKA TYSIĄCLECIA. Kolejne lata szkolne to praca i nauka w warunkach zupełnie innych niż dotychczas. Od roku 1999/2000 Szkoła Podstawowa w Radolinie stała się szkołą sześcioklasową z oddziałem przedszkolnym. A po 40 latach od powstania szkoły, budynek nadawał się do gruntownego remontu i rozbudowy. Remont i rozbudowa Szkoły Podstawowej w Radolinie odbył się w roku szkolnym 2007/2008. Do obwodu szkolnego należą sołectwa: Barbarka, Bovrowo, Chrusty, Myślibórz, Radolina, Sługocinek. Szkoła Podstawowa w Radolinie pełni swoistą rolę w środowisku lokalnym, jest jak gdyby centrum życia kulturalnego, gdyż brak jest na tym terenie domu kultury, czy świetlicy. Toteż nasza szkoła jest miejscem spotkań mieszkańców wsi z kulturą. Tradycją szkoły jest organizowanie szeregu imprez i spotkań okolicznościowych np.: z okazji Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki, Wigilii Bożego Narodzenia, wieczorów poetyckich, występów teatrzyków dziecięcych czy spotkań rodzicielskich. Szkoła Podstawowa w Radolinie jest najmniejszą szkołą w gminie,jest ona dostrzegana w środowisku. Nasi uczniowie odnoszą sukcesy na różnego rodzaju konkursach, przeglądach, turniejach sportowych. Dyrektor Szkoły, Nauczyciele, Pracownicy Obsługi dokładają wszelkich starań, aby uczniowie Szkoły Podstawowej w Radolinie mieli szkołę bezpieczną, w której będą mogli zdobywać nowe umiejętności i rozwijać swoje zainteresowania.
ORGANIZACJA SZKOŁY
DOWOZY 2024-2025.pdf
Dni wolne od zajęć dydaktyczno 2024-2025.pdf
Godziny dostępności nauczycieli dla uczniów i rodziców .pdf
Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym.pdf
KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2024-2025.pdf
Kalendarz imprez szkolnych 2024-2025.pdf
SZKOLNY ZESTAW PODRĘCZNIKÓW 2024-2025 .pdf
Spotkanie rodzicielskie w roku szkolnym 2024-2025.pdf
DOKUMENTY
KLAUZULA INFORMACYJNE-FACEBOOK.pdf
KORONAWIRUS -INFORMACJA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO.pdf
KORONAWIRUS- JAK ZAPOBIEGAĆ ZAKAŻENIU.pdf
KORONAWIRUS- WEWNĘTRZNE PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA.pdf
POLITYKA PRYWATNOŚCI.pdf
PROCEDURY WYDAWANIA DUPLIKATOW.pdf
REGULAMIN BIBLIOTEKI.pdf
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH- wersja dla małoletnichpdf.pdf
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH.pdf
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. M. KONOPNICKIEJ W RADOLINIE.pdf
WEWNĘTRZNE PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA.pdf
WYTYCZNE DLA ORGANIZATORÓW WYPOCZYNKU.pdf
ZASADY BEZPIECZENSTWA W SP RADOLINIE.pdf
ZGODA RODZICÓW OPIEKUNÓW PRAWNYCH NA UDZIAŁ DZIECKA W WYCIECZCE.pdf
Harmonogram rekrutacji 2025.2026.pdf
OŚWIADCZENIA DO WNIOSKU O PRZYJĘCIE DZIECKA DO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO.pdf
WNIOSEK O PRZYJĘCIE DZIECKA DO I KLASY 2025-2026.pdf
WNIOSEK O PRZYJĘCIE DZIECKA DO PRZEDSZKOLA.pdf
PEDAGOG/PSYCHOLOG SZKOLNY
>>> 2024-02-01 --> id: 918
UWODZENIE DZIECI W SIECI
* Uwodzenie dzieci za pośrednictwem Internetu grooming to coraz częściej rejestrowane zjawisko.
* Często przedstawia się je obrazowo, jako efekt zmiany terenu działania pedofilów z przyszkolnych parków na środowisko Internetu.
*Serwisy umożliwiające komunikację online, czaty i komunikatory, umożliwiają sprawcom łatwe nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi ofiarami i realizowanie strategii uwodzenia dziecka, prowadzącej w zamierzeniu do spotkania z nim w realnym świecie i kontaktów seksualnych.
PROCES UWODZENIA DZIECI PRZEBIEGA W KILKU ETAPACH:
* Początkowa faza kontaktu dziecka z pedofilem w Internecie wygląda jak proces zaprzyjaźniania się. Polega na poznawaniu przyszłej ofiary, subtelnej i dokładnej obserwacji zachowań dziecka. Na tym etapie dziecko ma okazję poznać osobę dorosłą, oswoić się z nią.
* Następny etap to działania, których celem jest tworzenie relacji z dzieckiem. Dziecko może już chcieć opowiadać mu o sobie bez oporów – ma zatem śmiałość zadawać więcej pytań. Dorosłego bardzo interesują emocje dziecka, jego doświadczenia, zainteresowania, marzenia. Opowiada też o sobie, najczęściej są to opowieści, które wzbudzają emocje, porusza tematy podobne do doświadczeń dziecka. Uwodziciel powoli ustanawia siebie w roli przyjaciela.
ETAPY
Kolejne stadium to ocena ryzyka odkrycia znajomości, które próbuje oszacować uwodziciel. Potrzebuje do tego informacji od dziecka, pyta więc o miejsce ustawienia komputera, czy ktoś interesuje się tym co robi ono w komputerze, kto jeszcze z niego korzysta. W ten sposób pedofil sprawdza, kto jest w stanie kontrolować aktywność dziecka przy komputerze.
Z tego etapu płynnie przechodzi do relacji, w której ukazuje dziecku zasadę wzajemności w relacji. Mówi: „tylko ja mogę ci tak pomóc”, „ja dochowam wierności, wiesz przecież, że to co nas łączy jest czymś wyjątkowym”.
Kieruje jego uwagę na ciało, stopniowo uczy je obserwowania swego ciała – pokazuje zachowania seksualne pytając „Dotykałeś siebie kiedykolwiek?” lub opowiadając porównuje: „gdy byłem w Twoim wieku przez przypadek dotknąłem swoich intymnych miejsc- to było dziwne uczucie”.
Napięcie w takich rozmowach jest dość silne, dziecko uczestniczy w nich na podłożu dobrej relacji, pełnego zaufania, a jednocześnie poczucia tajemniczości, bycia częścią czegoś ważnego, tajemnicy. Jest również przekonane, że bierze udział w czymś wspólnym dla obu stron - pedofil przedstawia sytuację oswajania dziecka z seksualnością jako działania, które podejmuje w celu sprawienia dziecku przyjemności, nauczenia czegoś, co on, dorosły, już umie.
Z tego etapu płynnie przechodzi do relacji, w której ukazuje dziecku zasadę wzajemności w relacji. Mówi: „tylko ja mogę ci tak pomóc”, „ja dochowam wierności, wiesz przecież, że to co nas łączy jest czymś wyjątkowym”.
Kieruje jego uwagę na ciało, stopniowo uczy je obserwowania swego ciała – pokazuje zachowania seksualne pytając „Dotykałeś siebie kiedykolwiek?” lub opowiadając porównuje: „gdy byłem w Twoim wieku przez przypadek dotknąłem swoich intymnych miejsc- to było dziwne uczucie”.
Powoli uwodziciel oswaja dziecko z kolejnym etapem zmierzającym do wykorzystania - kieruje rozmowę na wyobrażenie spotkania w rzeczywistości. Sugeruje, ciągle bez nacisku - „może się kiedy spotkamy, kiedyś w przyszłości, wtedy dopiero będziesz mógł zobaczyć jak bardzo mi na Tobie zależy, jak bardzo cię kocham” albo „może wtedy mogłabyś dla mnie zrobić zdjęcie siebie, takiej prawdziwej siebie, może wtedy, gdy siebie dotykasz…”.
Taka intymna atmosfera oznaczać może dla dziecka bliskość. Rozmowy seksualne są stałym elementem związku wirtualnego między dzieckiem a dorosłym, pedofil używa tutaj zasady wzajemności- czasem bywa nią masturbacja, której dokonywać ma jedna i druga strona „związku”.
Stąd już tylko krok do zaproszenia dziecka na spotkanie w realnym świecie. Często kończy się ono kontaktem seksualnym z dzieckiem.
Zdarzają się także tacy sprawcy, którzy początkowo zaprzyjaźniają się z dziećmi, nawiązują silną relację, a etap włączania dziecka w aktywność seksualną jest gwałtowny, nagły. Potem zrywają kontakt - być może odpowiada to specyfice gwałtu w realnym świecie.
>>> 2023-12-18 --> id: 897
Nadopiekuńczość to nie miłość, a lęk.
Szanowni Rodzice:
• Pamiętajcie, że nadopiekuńczość nigdy nie jest dobra ani dla dziecka, ani dla samych rodziców.
• Wasza nieobecność jest prawdopodobnie tak samo szkodliwa jak Wasza nadopiekuńczość.
• Dzieci do prawidłowego rozwoju powinny znać swoje granice, zatem granice powinny być ustanowione przez rodziców. Naprawdę nie trzeba pakować dzieciom tornistrów, płacić pieniędzy za dobre oceny, ani zmuszać dzieci do zabaw, w jakie one nie chcą się bawić.
Dzieci potrzebują domowych rytuałów i zaangażowania w życie domowe. Im bardziej życie nieprzewidywalne jest na zewnątrz, tym bardziej stabilne powinno być w domu.
Źródła: www.dbamomojzasieg.pl
>>> 2023-12-18 --> id: 899
Tak, to jest ciężkie dla nas, rodziców. W końcu naszą rolą jest przede wszystkim chronić dzieci przed wszelkimi złymi rzeczami. Trudno nam zaakceptować to, że musimy czasami… odpuścić.
Jednak warto to robić. Jeśli sytuacja nie zagraża zdrowiu lub życiu dziecka pozwólmy, aby porażka się wydarzyła. Dlaczego? Dlatego, że dzisiejsze drobne niepowodzenia budują umiejętność radzenia sobie w przyszłości z większymi błędami i porażkami.
Umożliwianie przeżywania drobnych niepowodzeń uczy dziecko umiejętności radzenia sobie, a być może nawet unikania później większych porażek.
Wyjaśnijmy, że porażki są nieuniknione
Porażki są częścią życia. Nie da się ich uniknąć. Te stwierdzenia są banalne, ale jednocześnie prawdziwe.
Dlatego zamiast chronić dziecko przed niepowodzeniami pomóżmy mu wykorzystać zdobyte dzięki nim doświadczenia. Po przeżytej porażce zapytajmy dziecko na przykład „Czego się z tego nauczyłaś/nauczyłeś?” lub „Co zrobisz inaczej następnym razem?”.
Takie pytania koncentrują się na pozytywnych stronach przeżycia. Pomogą zrozumieć i ćwiczyć ideę uczenia się z porażek.
Jak porażki działają na mózg
Dzieci (dorośli też ? ) boją się porażek. Ciekawe, czy wiedzą, że porażki wspierają rozwój ich mózgów? Jest to naukowo udowodnione!
Psycholog J. Moser zbadał jak zachowuje się mózg człowieka w chwil, gdy popełnia błąd. I odkrył coś fascynującego: kiedy popełniamy błąd, nasze synapsy stają w ogniu! Synapsy to te części komórek nerwowych, które przekazują między nimi sygnały elektryczne. Intensywności i częstość przekazywania tych sygnałów jest podstawą uczenia się i zapamiętywania.
Powtarzające się przekazywanie impulsu długotrwale wzmacnia przewodnictwo synaptyczne. Powstawanie sieci neuronów o zwiększonym przewodnictwie jest podstawą uczenia się
i zapamiętywania.
CYBERBEZPIECZEŃSTWO
Realizując zadania, wynikające z art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberBezpieczeństwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 913, z późn.zm.), przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skutecznie stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.
Najpopularniejsze zagrożenia w cyberprzestrzeni:
Sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:
Zrozumienie zagrożeń cyberBezpieczeństwa i stosowanie sposobów zabezpieczania się przed zagrożeniami, to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi komputera, smartphona czy też usług internetowych.
Dodatkowe informacje:
KLAUZULA INFORMACYJNA RODO
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL) informuję, że:
Kontakt do Inspektora Ochrony Danych Osobowych
Ewa Galińska
tel. kontaktowy: 531 641 425
e-mail: inspektor@osdidk.pl
Kontakt